Zwangerschap is een tijd in het leven waarin veel vragen rijzen. Soms is het moeilijk, of heb je niet genoeg tijd om al je vragen aan een arts te kunnen stellen. En op internet, is het ook niet altijd eenvoudig om gemakkelijk te begrijpen antwoorden te vinden. Voedsel tijdens de zwangerschap vereist kennis en opofferingen. De vraag is, kun je industriële eicrèmes eten als je zwanger bent? We zullen in dit artikel bekijken of je tijdens de zwangerschap eieren kunt eten, en de risico’s en de voordelen van het eten van eieren.

eten-eieren-zwangerschap-industriële-eicrèmes

Kun je industriële eicrèmes eten als je zwanger bent?

Eieren: een groot onderwerp van discussie tijdens de zwangerschap. Eieren komen veel voor in onze voeding, het kan los worden gegeten of bereid in recepten. Is het echter mogelijk om het tijdens de zwangerschap te eten? Kun je industriële eicrèmes eten als je zwanger bent? Het antwoord zal noch JA noch NEE zijn. Volgens sommige aanbevelingen is het niet aangeraden om rauwe of niet gare eieren te eten tijdens de zwangerschap. Maar het kan wel toegestaan zijn als je bijvoorbeeld rauwe of niet gare eieren moet gebruiken in bepaalde recepten. Je moet dan heel verse eieren kiezen die het dichtst bij de legdatum liggen, idealiter minder dan 9 dagen. Maar als je die recepten kunt laten staan, is het beste om GEKOOKTE eieren te eten.

Wat zijn de risico’s en wat zijn de voorzorgsmaatregelen om industriële eicrèmes te kunnen eten als je zwanger bent?

De risico’s van het eten van industriële eicrèmes als je zwanger bent

Salmonella, een bacterie, vormt het grootste risico bij het eten van eieren. Salmonella besmet voornamelijk rauw voedsel, zoals eieren, producten gemaakt van rauwe eieren, onvoldoende gekookte producten, zuivelproducten (gemaakt van rauwe melk) of ongaar vlees. Salmonella wordt tijdens het koken gedood.
Tekenen van een salmonella-infectie kunnen spijsverteringsproblemen zijn, zoals misselijkheid, braken of diarree.
Je kunt dus tijdens de zwangerschap industriële eicrèmes eten, maar controleer de versheid van de eieren of zorg ervoor dat ze goed gekookt zijn.

Een ander risico is listeriose, een ziekte die veel wordt besproken in onze verschillende artikelen. Deze Listeria-bacterie kan worden gevonden in rauwe of onvoldoende gekookte eieren. Het advies is hetzelfde, kook je voedsel om deze bacterie te doden.

Welke voorzorgsmaatregelen om industriële eicrèmes te kunnen eten zonder risico?

Als je industriële eicrèmes wilt eten tijdens je zwangerschap, en je wilt je geen zorgen maken en om besmetting met salmonella te voorkomen, raden we verschillende hygiëneregels aan
• Was je handen grondig na contact met rauw voedsel, evenals het bestek en het werkblad
• Kook het voedsel goed, dus ook de eieren
• Als je rauwe of ongare eieren eet, neem ze dan zo vers mogelijk, leer de etiketten te ontcijferen (legdatum of aanbevolen consumptiedatum)
• Was de eieren niet, het kan de buitenlaag van de eieren beschadigen
• Bewaar eieren bij 4 °C / 39 °F in de koelkastdeur
• Plaats roomijs (gemaakt met eieren) onmiddellijk na het serveren weer in de vriezer
• Recepten op basis van rauwe of half gare eieren moeten dezelfde dag opgegeten worden

Biologische eieren kunnen ook een risico op salmonella hebben, maar er is wel een beter toezicht op het kippenvoer.

Thuis vermijden we recepten op basis van rauwe of onvoldoende verhitte eieren, zoals eiwitten, zacht gekookte of gebakken eieren, zelfgemaakte mayonaise, chocolademousse. Vermijd in restaurants en met vrienden gerechten op basis van rauwe eieren zoals zelfgemaakte mayonaise, mousse, ijs, tiramisu, zelfgemaakte vla om niet te worden besmet met salmonella.
We raden je aan om voedsel van industriële vervaardiging te nemen in plaats van zelfgemaakte producten om vergissingen wat betreft de aanbevolen consumptiedata en legdatum te vermijden.

Zoekmachine voor zwangere vrouwen

De voedingswaarde van industriële eicrèmes als je zwanger bent

Het is goed om industriële eicrèmes te eten als je zwanger bent, want eieren zijn rijk aan voedingsstoffen. Het biedt belangrijke eiwitten voor de ontwikkeling van de baby. Het bevat ijzer, wat essentieel is voor de rode bloedcellen en de hersenen, vitamine A en D, foliumzuur en jodium, essentieel voor een goede hersenontwikkeling van de baby.
Omdat je eieren mag eten tijdens de zwangerschap zou je de consumptie van vlees en vis kunnen verminderen.

Conclusie

Je kunt industriële eicrèmes eten als je zwanger bent, maar wel extra verse eieren. Als je geen risico wilt nemen, eet dan systematisch goed gekookte eieren of koop industriële bereidingen.